joi, ianuarie 29, 2009

Test Acid de Supravietuire

Am citit o declaratie a lui Bill Gates in care spunea ca in orice moment, firma Microsoft se afla la 18 luni de faliment. Daca in prezent se iau decizii gresite, se dezvolta produse slabe, se ignora concurenta, atunci compania poata da faliment in 18 luni.
Finantistii folosesc testul acid numit si rata lichiditatii imediate, care reprezinta raportul dintre active curente minus stocuri supra datorii curente. Vorbim practic de perioada in care afacerea ta supravietuieste in conditiile in care incasarile tind spre zero si nici un alt contract/vanzare nu se incheie in viitorul apropiat.
E o sabie "contabila" a lui Damocles si care spune multe despre sanatatea unui business si sansele de supravietuire a unei crize ca cea pe care o traim in aceast perioada. Acest test poate fi folosit si pentru finantele personale nu numai pentru o companie.

In urma cu doi ani, puteam sa ma bazez oricand pe faptul ca afacerea mea nu va da faliment in urmatoarele 90 de zile. In prezent, probabil ca am ajuns sa fiu in orice moment dat la numai 20-25 de zile de faliment, cam cat e termenul de plata la datoriile curente (impozite, leasing, comunicatii, servicii).
Ideea este ca raman optimist-realist si incerc sa gasesc scenarii alternative (extindere business, alti clienti, alte afaceri si poate chiar angajarea pe contract). Abia existenta acestui ultim scenariu ma pune pe ganduri si cred ca l-as considera o infrangere temporara al spiritului meu antreprenorial, dar si o tehnica extrema de supravietuire, cel putin pentru finantele personale.
Dar voi continua sa folosesc testul acid de supravietuire pentru a sti cand incepe sa se dilueze criza; astfel ca atunci cand spectrul falimentului revine din nou in intervalul 60-90 de zile, voi fi convins ca mi-am revenit in afaceri.
Deci, pentru moment, intrebarea cheie ramane: "La cat zile-departare esti de faliment ?"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu